2014. szeptember 29., hétfő

Fügés-körtés őszi manna


Az Édes Álmok Pitesütő versenyre készítettem ezt a Fügés-körtés őszi manna fantázianévre hallgató pitét, mellyel sikerült első helyezést elérnem. A díjakat a Nemzeti Színház színművésze Fehér Tibor adta át.



Másodszor rendezik meg a pitesütő versenyt, amely egyben egy jótékonysági vásár is a Piros Orr Bohócdoktorok munkájának megsegítésére. A vásár becsületkasszával működik, mindenki annyit ajánl fel egy-egy szelet pitéért, amennyivel hozzájárulni illetve jótékonykodni akar. A megmérettetésen kívül, ez volt az a szempont, amiért nagyon szívesen neveztem. Mindig örömmel veszek részt olyan eseményeken, ahol gyermekekről van szó, főleg ahol beteg és sérült gyermekek megsegítése a cél. Ezért is vittem két pitét, a fügés "fő"pitém mellet egy szív alakú répás-diós pitét, mosolygós bohóc dekorációval.



Sokat ötleteltem rajta, hogy milyen pitét süssek, több variáció is szóba jött, végül a gombhoz a kabátot alapon, a fügéhez találtam ki milyen pitét is készítsek. A tésztája a klasszikus 3:2:1 arányú omlós tészta, kicsit fellazítva sütőporral és 1-2 evőkanál tejföllel. Mivel a fügéhez nagyon jól illik a körte és a karamell is, így ennél az ízesítésnél döntöttem. A pite alján az első réteg egy körtés-füge lekvár, amit már előző nap elkészítettem, erre jött egy kissé savanykásabb mascarpone krém, végül a tetejére a megpárolt körte és füge szeletekre a sós karamell öntet. Igazán ízlett mindenkinek, legelsőként fogyott el. :)

Hozzávalók: ( 24cm-es piteformához)

Omlós tészta:

25 dkg liszt
12 dkg hideg vaj
7 dkg porcukor
1 egész tojás
1 tk. sütőpor
2-3 evőkanál tejföl ( amennyi az összegyúráshoz szükséges)

Körtés-fügelekvár :

3 db vilmoskörte
3 db érett füge
10 dkg cukor
1 tk. pektin

Mascarpone krém :

25 dkg mascarpone
1 kis doboz görög joghurt
250ml tejszín
10 dkg porcukor
1 csomag Dr. Oetker zselatinfix
1 citrom reszelt héja és leve

Sós karamellkrém:

20 dkg kristálycukor
10 dkg vaj
250 ml tejszín
1 mokkáskanál só (Fleur de sel vagy durva szemű tengeri só)

Elkészítés :

Először a fügelekvárt készítjük el, a körtét meghámozva, a fügét csak jól megmosva, felkockázzuk és egy lábosban odatesszük főni kb. 3/4 órát. Amikor már pépes, de vannak még benne kis darabok, akkor hozzátesszük a pektinnel elkevert cukrot, és 5-10 percig még jól összefőzzük. Ha aznap készítjük, akkor félretesszük hűlni, ha előzőleg készítjük, akkor a szokásos módon tisztára mosott üvegbe töltjük ( 1 kisebb üveggel lesz ), pár percre fejre állítjuk, és kész.

Az omlós tésztához a lisztet elmorzsoljuk a kockára vágott hideg vajjal, majd az összes többi hozzávalóval összegyúrjuk. A cipóba formált tésztát fóliába csomagolva 1-2 órát hűtőbe tesszük, majd utána lisztezett felületen 2-3 mm vastagra kinyújtjuk és kibéleljük vele a vajjal kikent piteformát. Ami a széléről lelóg egy éles késsel levágjuk, és a megmaradt tésztával tetszés szerint díszíthetjük majd. Én kis szíveket szaggattam ki és azzal kiraktam még a piteforma szélét,  de ez csak a verseny kedvéért :)



A pite alját villával megszurkáljuk és sütőpapírt borítunk a belsejébe, majd kitöltjük szárazbabbal ( vaksütéshez), hogy ne púposodjon fel a pite alja. A végén 5-10 perce már kivehetjük belőle a nehezéket ( babot), hogy a közepes is jól átsüljön. Utána félretesszük hűlni.
 
A mascarpone krémhez, a tejszínt kissé felverjük, majd egy tálban összekeverjük a mascarponéval és joghurttal. Hozzákeverjük a citrom reszelt héját és leszűrt levét, majd a zselatinfixet, és kézi robotgéppel jól összekeverjük. A legvégén kerül hozzá csak a cukor ( fontos ! ), mert különben nem lesz elég jó tartása a krémnek.

A karamellkrémhez a kristálycukrot megolvasztjuk míg szép rozsdabarna színe lesz. Addig a tejszínt forráspontig melegítjük, majd óvatosan a pirított cukorhoz öntjük és újra addig melegítjük, állandóan kevergetve, míg teljesen fel nem olvad a cukor. Végül tűzről levéve apránként hozzákeverjük a vajat és a sót, míg egy selymes állagú krémet kapunk.

A tetejére a gyümölcsöket kissé megpároltam, mert úgy gondoltam a krémek lágyságához jobban illik, mint nyers ropogós állapotban, de ízlés szerint úgy is ki lehet rakni a pite tetejét.

Összeállítás :



A kihűlt pite alját kb.1 cm vastagon megkenjük  körtés fügelekvárral, majd erre kerül az illatos citromos mascarpone krém. A krémet nem simítottam el teljesen, inkább kanállal kisebb fodrokat hagytam benne, és ezt locsoltam meg egy evőkanállal a sós karamell krémmel, majd kidíszítettem a tetejét körte és fügeszeletekkel. A közepén a fügébe egy kis szívet szúrtam a pitetésztából, és még a gyümölcsök tetejét is meglocsoltam egy kis karamellel.







Köszönöm a lehetőséget az Édes Álmok -nak és ezt a kitűnő kezdeményezést ! 

Szeretném megköszönni Mindenkinek a sok-sok gratulációt és kedvességet ! 
♡♡♡ 

Jó étvágyat hozzá ! :-)

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...