2014. február 9., vasárnap

Házi gyros - házi pitával


Gyrost sokszor készítettem már, általában steak burgonyával és zöldsalátával szoktam tálalni, viszont most sütöttem először itthon házi pitát. A mai ebédünk igazi nosztalgia volt számunkra, mert így gyrost pitában mindig Velencén (Gárdonyban) ettünk a kedvenc Gyros büfénkben, amikor még megvolt a nyaralónk ....  szóval  így egy kis nyarat csempésztem ebbe a szürke nyirkos időbe ....:))
A pitatésztát egyszerűbb elkészíteni és kisütni is mint gondoltam, és sokkal finomabb, mint amit készen tudunk venni a boltban. 0,5 kg lisztből 8 db pitát lehet sütni, és az élesztőn kívül csak egy kis víz és olívaolaj kell hozzá.
A gyros hús elkészítését már ebben a posztban leírtam, a mai annyiban különbözött, hogy nem kész fűszerkeveréket használtam, hanem saját magam fűszereztem ( oregánó, bazsalikom, rozmaring, bors, só, pirospaprika, fokhagyma). A húst ( most sertéscomb ) csíkokra vágtam, a fűszerkeveréket elkevertem olívaolajjal és ebben megforgattam , bepácoltam a húst, majd pár órára hűtőbe tettem. Fogyasztás előtt felforrósított serpenyőben kisütjük a húst, ha szükséges pici vizet öntünk alá, hogy megpuhuljon, és végén pirosra sütjük.



Hozzávalók a pitához :

50 dkg liszt
3 dkg élesztő
3 dl langyos víz
1 teáskanál cukor
2 evőkanál olívaolaj
1 teáskanál só

Elkészítés :

Az élesztőt a cukorral elkevert langyos vízben felfuttatjuk, majd a liszthez adjuk a sóval és olívaolajjal együtt és jól összedolgozzuk. Meleg helyen letakarva, 1 órát pihentetjük, duplájára kelesztjük.


Lisztezett deszkán 8 egyenlő részre osztjuk, és 8 kis gombócot formálunk a tésztából, majd további fél órát letakarva állni hagyjuk.



Mikor másodszor is megkelt, a gömböcökből lapos kerek formákat nyújtunk , kb. 3-4 mm vastagságra.


200 fokra előmelegített sütőben, sütőpapíros sütőlapon, vagy simán a sütőrácsra rakva 6-7 perc alatt megsütjük. Akkor jó amikor felfújódik és kicsit elkezd megpirulni a széle ( nem megbarnulni, inkább fehér maradjon).



Miután kiszedtük a sütőből, egy konyharuhával bélelt kosárba rakjuk és ha kihűlt betakarjuk, hogy ne száradjon ki.


A feltéteket ízlés szerint, ahány ház annyi szokás alapon, felszeleteljük ..... jégsaláta, lilahagyma, kaliforniai paprika, paradicsom, kígyóuborka....stb.

Kétféle szószt készítettem:

Joghurtos :  1 pohár sűrűbb joghurtba (nálam Cserpes, vagy görög) 2 evőkanál olívaolaj, 2 gerezd fokhagyma, és kevés Toscana fűszerkeverék

Csípős chilis : 1 üveg házi ketchup, 2 evőkanál darált pritaminpaprika, chilipehely



Kinek-kinek a  kívánságára már csak össze kell raknunk .....a pita szélét levágjuk, kettényitjuk és a kis zsebbe először zöldféle, kevés hús, szósz, újra zöldsaláta majd hús és öntet.



Jó étvágyat hozzá ! :-)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...